Testujemy PlayStation VR

playstation_vr

W weekend 23-25 Października 2015 odbyły się w stolicy targi gier Warsaw Games Week, gdzie swoją obecność wyraźnie zaznaczyli najwięksi gracze na rynku konsol, czyli PlayStation, Xbox oraz Nintendo. Ja jednak wybrałem się tam w jednym tylko celu: by zagrać na PlayStation VR. Jak niektórzy z was pewnie wiedzą, jest to system wirtualnej rzeczywistości markowany przez Sony, który w przeciwieństwie do konkurencji jest (teoretycznie) skończonym produktem gotowym do dystrybucji. Muszę się przyznać, że śledziłem Project Morpheus (pierwsza nazwa robocza) od samego początku i poziom mojego podniecenia na myśl o testach, był porównywalny z tym po zażyciu kilku tabletek viagry.

Elegancki design oraz dodające futuryzmu LED-owe oświetlenie pomagające PlayStation Camera dokładnie zlokalizować położenie głowy, nawet jeśli staniemy tyłem sprawiają, że całość prezentuje się imponująco. Ciekawie rozwiązano wygodne mocowanie okularów na głowie, obręcz jest rozsuwana i bardzo łatwo ją dopasować, a kolejny suwak reguluje pozycje wyświetlacza i pomaga komfortowo grać użytkownikom noszącym okulary.

PS VR wyposażony jest w dwa OLED-owe wyświetlacze o rozdzielczości 960×1080, co w sumie daje obraz Full HD 1080p. System można równolegle podłączyć do telewizora, udostępniając wyświetlany obraz siedzącym obok znajomym, co już całkowicie zostawia korzystającą z komputerów PC konkurencje w tyle. W testowanym zestawie znajdowały się również bardzo wygodne, jednakże troszkę małe jak na mój gust słuchawki. Myślę, że Sony dołączy je do kompletu VR, ale nic nie powinno stać na przeszkodzie w podłączeniu swojego ulubionego headsetu.

Cały komplet po założeniu na głowę jest bardzo lekki i wygodny, to też nie powinien powodować dyskomfortu przy dłuższych sesjach. Jedynym ograniczeniem wydaje się być wytrzymałość naszych oczu, gdyż doznania wizualne można porównać do tych podczas oglądania filmów w 3D i o ile dwu godzinny film większości osób nie sprawia kłopotu, o tyle dłuższe sesje, do jakich przyzwyczajeni są gracze mogą okazać się wyzwaniem. Według ostrzeżenia dotyczącego zdrowia, jakie zamieszczono na przepustce, dyskomfort związany z używaniem zestawu VR mogą również odczuwać osoby cierpiące na chorobę lokomocyjną.

Przejdźmy do faktycznych wrażeń podczas prezentacji. Do przetestowania było demo The London Heist, czyli strzelanki wykorzystującej do sterowania zapomniane już pałki PlayStation Move. Zaczynamy w pozycji siedzącej, a przed nami stoi wielki koleś z brytyjskim akcentem i palnikiem acetylenowym gotowy, by wyciągnąć z nas informacje. Gdy nasze milczenie podnosi koksowi ciśnienie i jest już gotowy rozpocząć przypalanie naszego dupska na ratunek przychodzi dzwoniący telefon. Nasz nowy znajomy mówi, że to do nas i każe nam wstać, co biorąc pod uwagę sytuację robimy bez oporu i przy pomocy triggera znajdującego się na kontrolerze bierzemy słuchawkę do ręki.

Na WGW 2015 ogrywaliśmy  The London Heist z użyciem PlayStation VR.

Po rozmowie zostaniemy przeniesieni do nowej lokacji. Stoimy za biurkiem z szafkami i szufladami możemy je otwierać zbliżając rękę i używając przycisku do chwytania. W jednej z nich znajdziemy się pistolet oraz magazynki. Chwytając magazynek ruchem ręki ładujemy gnata i przeszukujemy pozostałe szuflady zapewniając sobie dostęp do amunicji i klucza do sejfu, w którym schowano klejnot. Niestety po jego podniesieniu włącza się alarm i przybiegają wrogowie, których utylizujemy strzelając z pistoletu celując ruchami ręki i używając triggera na pałce, jako spustu, co jakiś czas przeładowując. Po zabiciu mniej niż dziesięciu oprychów wyskakuje napis To be continued… i demo dobiega końca.

Pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy to: „ja chcę więcej”, a kolejne o tym jak się sam porobiłem oglądając gameplay na YouTube i wiedziałem jak się do tego zabrać, co zdecydowanie skróciło całą rozgrywkę. Żałowałem, że nie poświęciłem więcej czasu na rozglądanie się po pomieszczeniu i mogłem być mniej celnym strzelcem. Ale wielki banan na twarzy, jaki towarzyszył mi od momentu założenia okularów, aż do dziesięciu minut po ich zdjęciu zdradzał chyba, że bardzo mi się podobało.

Poziom zagłębienia się w wirtualny świat, jaki oferuje PlayStation VR przeszedł moje najśmielsze oczekiwania, a w sumie bardziej był tym, na co miałem cichą nadzieję, ale nie byłem pewien czy jest to możliwe. Po dosłownie kilku sekundach nie miało znaczenia, że mam na głowie jakiś sprzęt, że trzymam w rękach świecące pałki śledzące ruchy, liczyło się tylko to, co miałem przed oczami i nie chciałem żeby kiedykolwiek się skończyło. W języku polskim chyba tylko soczyste wulgaryzmy są w stanie w pełni oddać emocje, jakie mi towarzyszyły podczas ogrywania demka, gdyż stwierdzenia typu „bardzo fajnie” nie są nawet blisko.

Nie mogę się już doczekać premiery, która ma mieć miejsce w pierwszej połowie 2016, a po tym, czego doświadczyłem jestem pewien, że Sony mogłoby wypuścić PlayStation VR na rynek już w pierwszym kwartale. Biorąc pod uwagę, iż już zapowiedziano kompatybilność z ponad trzydziestoma tytułami gier zarówno w produkcji jak i tymi już wydanymi myślę, że nie będzie to tylko fajny gadżet, ale przyszłość elektronicznej rozrywki na wysokim poziomie. Z różnych źródeł dochodzą informacje o cenie zestawu, która ma oscylować w granicach 350 funtów, co nie jest może małym wydatkiem, ale nowe technologie nigdy nim nie były. Po tym, czego doświadczyłem podczas WGW w ciągu zaledwie kilku minut dema i po zapowiedziach gier dostępnych na Playstation VR moje ciało i portfel są już gotowe :)

Lista gier kompatybilnych z PlayStation VR

Tytuł gry\wydawca

Atom Universe Atom Republic
Adrift Three One Zero
ARK: Survival Evolved Studio Wildcard
Among the Sleep Krillbite Studio
The Assembly nDreams
Battlezone Rebellion
The Deep SCE London Studio
Dreams Media Molecule
EVE: Valkyrie CCP Games
Futuridium MixedBag Games
Get Even Farm 51
GNOG KO-OP
Godling Solfar Studios
Harmonix Music VR Harmonix Music Systems
Headmaster Frame Interactive
Jurassic Encounter Supermassive Games
Keep Talking and Nobody Explodes Steel Crate
Kitchen (demo) Capcom
Loading Human Untold Games
The London Heist SCE London Studio
Mind: Path to Talamus Carlos Coronado
Omega Agent Fireproof Games
Paranormal Activity VR VRwerx
The Playroom VR SCE Japan Studio
Project CARS Slightly Mad Studios
Q.U.B.E.² Toxic Games
RIGS: Mechanized Combat League Guerrilla Cambridge
Summer Lesson Tekken Team (Bandai Namco)
Superhypercube Kokoromi
Surgeon Simulator Bossa Studios
Synthesis Universe Olivier JT
Technolust Iris VR
Trackmania Turbo Ubisoft Nadeo
Untitled project Just Add Water
Untitled Impulse Gear FPS demo Impulse Gear
Vanguard V Zero Transform
VizionEck VizionEck
War Thunder Gaijin Entertainment
Wayward Sky Uber Entertainment
World War Toons Reload Studios

You may also like...